دنیای عشق

دنیای عشق

خدایا چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار
دنیای عشق

دنیای عشق

خدایا چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار

نقد بی بی سی فارسی

نقد بی بی سی فارسی
.

بی شک شما اسم شبکه تلوزیرونی بی بی سی فارسی را شنیده اید و یا از بینندگان این شبکه هستید . در اینجا قصد دارم نقدی بر این شبکه تلوزیونی ماهواره ای ، اینترنتی بیندازم .

بی بی سی از حدود 70 سال پیش پا در عرصه پخش اخبار به زبان فارسی گذاشت و از سال 1387 شبکه تلوزیونی خود را به زبان فارسی را افتتاح کرد . یکی از شعار های این شبکه این است که ما شبکه بی طرف هستیم و اخبار را بی طرفانه ارائه می کنیم . در اینجا باید بگویم . در دنیا هیچ شبکه و یا رسانه ای بی طرف نیست . شاید رسانه ها برخی از اخبار و گزارش ها را بی طرفانه منعکس کنند . اما هدف از تشکیل رسانه با هزینه های سنگینش این است تا مسائلی  خاص را که فلسفه تشکیل اون رسانه است را پر رنگ تر و جانب دارانه پخش کنند . برای مثال به روزنامه ها که خود یک رسانه مکتوب است نگاه می کنیم در ایران ما چندین رونامه داریم از محلی گرفته تا روزنامه هایی که وابسته به ارگان و یا نهاد خاصی هستند . همه این روزنامه ها شاید برخی اخبار و گزارش ها را بی طرفانه منعکس کنند اما ماهیت ایجاد این روزنامه به گذارش ها و اخبار نهاد و . . .  خود بر می گردد مانند روزنامه همشهری متعلق به شهرداری ، روزنامه ایران متعلق به دولت روزنامه خراسان متعلق به استان خراسان و . . . . که علاوه بر انعکاس برخی از اخبار روز دنیا و ایران بخشی از فعالیتشان هدفمند و جانب دارانه بر طبق اهداف مشخص است . پس بی بی سی فارسی که متعلق به کشور انگلیس و دربار سلطنتی است از این قاعده مستثنی  نیست .و در پخش اخبار مربوط به کشور انگلیس  و یا دربار سلطنتی جانب دارانه می باشد . پس   وقتی که می گویند ما بی طرف هستیم  دروغ می گویند . چرا که نه تنها ماجرا به اینجا ختم نمی شود بلکه اگر شما به مدت یک ماه هر روز خبر های این رسانه را پی گیری کنید متوجه خواهید شد . در انعکاس اخبار ایران طیفی از خبر های بد و نا امید کننده و در کل منفی پخش می کنند  . و از پوشش خبر های خوب و دلگرم کننده بطور کلی تفره رفته و یا اگر مجبور به پخش آن شوند آن را یا کوچک و ناچیز شمرده و یا در واقعیت آن شک و شبهه ایجاد می کنند . برای مثال . وقتی در ایران دلار بالا می رود خبر آن را با آب و تاب پخش کرده و گزارش ها و تحلیل های زیادی پیرامون آن منعکس می کنند ولی زمانی که  دلار پایین می آید هیچ خبری منعکس نمی شود . نوسانات قیمت مرغ در چند روز گذشته نمونه ای دیگر از این واقعیت است  .یا  اخبار تحریم را با هیجان و در صدر اخبارشان منعکس می کنند و اگر بر اثر تحریم ها مشکلی در کشور ایران ایجاد می شود آن را چنان بزرگ جلوه می دهند که انگار کشور به پایان خط رسیده و در حال فروپاشی است . ولی وقتی با وجود تحریم ها کارخانه ای افتتاح می شود و یا پالایشگاه و یا فازی از پارس جنوبی به بهره برداری می رسد کوچکترین خبری را پخش نمی کنند . یا از تحویل 300 هزار واحد مسکونی در سال 90 هیچ خبری انعکاس نمی دهند ولی وقتی کمی قیمت مسکن مهر گران می شود و یا در کارخانه ای مشکل کوچکی ایجاد می شود خبرش در صدر اخبار می آید . و گزارش های تحلیلی پیرامون آن با هیجان زیاد بر روی آنتن می رود .


جالب اینجاست کارشناسان و مهمانانی را به برنامه های تحلیلی خود دعوت می کنند که خط و مشی این شبکه را داشته باشد و اگر شخصی از این خط پا فراتر بگذارد دیگر به برنامه های این شبکه دعوت نمی شود . حتی برنامه نوبت شما از این قاعده مستثنی نیست . شما بعد از تماشای چند قسمت از این برنامه خواهید فهمید که نظرات ارائه شده در این برنامه مهندسی شده و ارتباط تلفنی و یا پیامکی و . . . گلچین شده و هدف دار می باشد . 

باید نتیجه گرفت که یکی از اهداف شبکه بی بی سی فارسی جنگ روانی و کاهش روحیه مردم ایران و سیاه نمایی اوضاع داخلی است . شاید برخی در این مورد با من موافق نباشد اما باید بگویم . درست است که ما در ایران مشکلاتی داریم و وضع اقتصاد دچار مشکل است و گاه در نقطه ای از ایران مشکلاتی بروز می کنند ولی باید لیوان آب را از دو جهت دید هم از نیمه پر و هم از نیمه خالی و باید خاطر نشان کرد که اقتصاد غرب هم چنان در ساحل امنی نیست و در جامعه غرب هم مشکلاتی وجود دارد . مسئله اینجاست که با وجود تحریم ها و سخت گیری ها ی غرب بر علیه ایران باز در ایران زندگی ادامه دارد و جامعه چندان اثری از این تحریم ها به خود نگرفته است . و اگر در جایی از بابت تحریم مشکلی ایجاد شده در عوض در جایی دیگر به دلیل همین تحریم ما به دستاورد علمی رسیده ایم که در نبود تحریم به آن نمی رسیدیم .

شاید بی بی سی فارسی برنامه های مستند و برنامه های سرگرم کننده ای داشته باشد . به هر حال اگر قصد تماشای این برنامه ها  را دارید باید هوشیار بوده در کنار استفاده  از برنامه های سرگرم کننده اش  آگاه به  اهداف سیاسی نهفته در دل این برنامه ها باشید .

نویسنده سید مهدی موسوی فخر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد